The planning

Andrea Berlin-8493Andrea Berlin-7622Andrea Berlin-7846

Söndag kväll… och här sitter jag och planerar inför veckan, läser mail och kollar på alla fantastiska svar som kommit in på bloggtävlingen. Vi är så glada för det enorma intresset för Marilou Bio produkterna. Så kul! 🙂 Har du inte skickat in ditt svar ännu så är det absolut inte försent. På tisdag drar vi tre lyckliga vinnare i tävlingen!

Jag har fått en hel del frågor på hur vi faktiskt gjorde för att planera vårt drömbröllop på Maldiverna. Roligt att många är nyfikna! 🙂 Eftersom bröllopet blev en överraskning för en del här på bloggen har det helt enkelt inte blivit av att jag delat med mig av hur idéen och planeringen såg ut. Så jag tänkte faktiskt att jag kunde skriva några rader och berätta hur det hela gick till. Jag kan börja med att erkänna att det tog lång tid innan vi tog tag i allt. Som ni också vet krävs mycket tid om allt ska bli riktigt bra och det blir lätt att man skjuter det framför sig. Men i augusti i fjol satte vi fart ordentligt. Precis som det brukar, när det gäller mig och Jonas så är det antingen – allt eller inget. Så då bokade vi i princip allt gällande resan på en vecka. Dock hade vi ju under mer än ett år haft ögonen öppna för hotell utöver det vanliga. Att vi ville ha ett bröllop på en ensam strand det var vi helt säkra på redan när vi förlovade oss (även det ögonblicket var i en solnedgång på en vacker strand på Kreta).

Tittade snabbt tillbaka i arkivet här i kväll och hittade våra bilder från den fantastiska vecka som vi då hade på Makriyialós i september 2012. I min förlovningsring står det faktiskt mitt födelsedatum, 2 september och året 2012. (Även denna gång var telefonen ett värdefullt kommunikationsmedel för att läsa gratulationer). Ja, det var där det hela började… Men mer om Kreta och platsen tänkte jag att ni ska få se i ett senare inlägg. 😉

Vilken destination vi skulle välja till bröllopet var på var inte helt självklart till en början. Vi valde mellan Mauritius och Maldiverna. Något av det viktigaste var helt enkelt att hitta ett hotell som kändes “wow” direkt när vi såg det. Vi ville inte ha någon civilisation omkring, det skulle bara vara så vackra stränder som möjligt och ett lyxigt hotell som hade möjligheter att arrangera bröllop. I ett första skede tog vi kontakt med Hoom som helt enkelt är proffs på de finaste hotellen i världen (och mycket annat..). Därigenom var Velassaru med på deras lista på ett av Maldivernas allra bästa hotell. Jag hade också två mega tjocka upplagor av tidningen Select Collection som också samlar världens lyxigaste hotell i en ända pärm. Man kan köpa den i välsorterade tidningsbutiker, men man kan även slå upp hotellen på deras hemsida. Nästan en liten varning att surfa in där. Ni kommer bli alldeles förtrollade av att se alla dessa hotell. 😉

Vår första plan var att boka bröllopet vintern 2014, men då var faktiskt Velassaru fullbokat, vilket gjorde att vi valde att skjuta fram det. När vi väl hittat ett hotell som vi tyckte var riktigt bra och till ett pris som kunde fungera för budgeten så var det bättre att vänta. Dock blev det ju ett helt år förstås eftersom vi ville åka på bästa högsäsong (jan-mars). Så under 2013-2014 gick vi mest och funderade på detaljer och hur vi ville ha det.

Velsassaru hade anordnat bröllop sedan två år tillbaka och hade en egen bröllopskordinatior. Men jag kan erkänna såhär i efterhand att det var svårt att ha en detaljerad kontakt från Sverige. Det tog ofta veckor innan vi fick svar på våra frågor osv. Det enda vi egentligen var säkra på var att vi kunde välja mellan tre olika paket som innehöll olika mycket “extras” under självaste bröllopsdagen. Där valde vi det näst största paketet som innehöll allt utom spa-behandling. Det vill säga; upphämtning i bungalow, ceremoni, dekorationer på stranden, blommor, champagne och hummer, bröllopstårta, certifikat, egenkombinerad frukost på sängen dagen efter. (Middagen ingick inte i paketet).

På plats gjorde vi ganska många förändringar som ni kunnat läsa tidigare. Vi beställde bland annat egna blommor i peach färg och vi kombinerade ihop en helt egen 3-rätters meny. Vi ville ha alla havets läckerheter och beställde en egen kock som grillade färska skaldjur till oss i mörkret på stranden. Tårtan med macarons specialbeställde vi också direkt från restaurangens egen konditor. Jag ville även ha en hår- och make up artist på plats, vilket gjorde att de fick hämta upp henne med båt från huvudön, Malé. Så det blev en del extra, men allt gjordes så jädrans bra! Även om det var dyrt så var det helt klart värt det. Vi var inte besvikna en sekund! 🙂

Från Sverige hade vi med oss våra bröllopskläder (i handbagaget), ringar, ballonger och vår egen fotograf. Hotellet och flygbiljetter till alla köptes i augusti. De största önskemålen gällande bröllopsdagen gjorde vi på mail och alla detaljer tog vi på plats. Det blev att vi träffades för möte ca 3 gånger i början på vår vistelse. Vi gifte oss dag 7 och lämnade sedan ön dag 10. Då hade vi räknat ut att vi kunde hinna få lite solbränna också innan 😉

Visst var det lite nervöst att inte kunna planera fullt från Sverige, men det gjorde det hela också riktigt spännande! Själv kan jag verkligen rekommendera den här typen av bröllop där det blir en fantastisk resa på samma gång – och vi ska inte prata om alla underbara minnen! Maldiverna är helt klart en klass för sig. Love it! 🙂

Dags att sova… I morgon väntar viktiga och spännande möten!